Oferta

Finanse publiczne i administracja

27.04.2023

Autor: Andrzej Borodijuk

fpia-1.jpg

Adresaci i atuty studiów
Studia adresowane są zarówno do osób zatrudnionych w jednostkach sektora finansów publicznych, jak również do osób zainteresowanych podjęciem pracy w sektorze publicznym. Są to osoby chcące podnieść poziom wiedzy z zakresu finansów publicznych i funkcjonowania administracji publicznej oraz uzyskać umiejętności analizowania i rozumienia procesów zachodzących w gospodarce finansowej jednostek administracaji publicznej z poziomu centralnego, regionalnego i lokalnego. Adresatami studiów są więc osoby, które po zakończeniu studiów wiążą swoją karierę zawodową z objęciem stanowisk w administracji publicznej.

Przesłanik i cele
Zapoznanie ze specyfiką administracji publicznej, prawa i postępowania administracyjnego
pogłębienie wiedzy z zakresu teorii finansów publicznych, a także praktyki tych finansów w Polsce i Unii Europejskiej
zapoznanie ze specyfiką samorządowych finansów publicznych, w tym zasad konstruowania budżetu (tradycyjnego i zadaniowego), instrumentami kształtowania, nadzorem i kontrolą gospodarki finansowej JST
pogłębienie wiedzy o zasadach prowadzenia rachunkowości budżetowej i nabycie umiejętności księgowania operacji związanych z bieżącym funkcjonowaniem jednostek publicznych
pogłębienie wiedzy o sposobach i terminach sporządzania sprawozdań finansowych
rozumienie przyczyn funkcjonowania finansów ubezpieczeń społecznych, ich ewolucji, powiązań z innymi sektorami finansów publicznych
pogłębienie wiedzy dotyczącej podatków i opłat lokalnych oraz innych instrumentów polityki fiskalnej
rozumienie istoty poszukiwania zewnętrznych źródeł finansowania zadań publicznych (dofinansowanie z funduszy UE)
pogłębianie wiedzy z zakresu zamówień publicznych i umiejętność stosowania istniejących w tym obszarze uregulowań prawnych
umiejętność wykorzystania wiedzy z zakresu zarządzania i przywództwa publicznego dla sprawnego zarządzania zasobami ludzkimi
doskonalenie umiejętności wykorzystywania działań z zakresu PR do budowania wizerunku jednostki publicznej

Kwalifikacje po ukończeniu studiów
Absolwent po ukończeniu studiów dysponuje wiedzą teoretyczną, a także praktyczną z zakresu administracji i finansów publicznych oraz posiada umiejętność rozpoznawania, diagnozowania i rozwiązywania problemów z tego zakresu, co pozwala na podjęcie pracy na kierowniczym lub samodzielnym stanowisku w sektorze publicznym administracji państwowej, rządowej lub samorządowej na szczeblach centralnym, wojewódzkim, powiatowym i gminnym. Absolwenci mają szansę zdobycia interesującej pracy jako kierownicy jednostek administracji publicznej, skarbnicy, pracownicy działów finansowo – księgowych, sekretarze, kierownicy jednostek podległych lub audytorzy.

Program 

  • Elementy prawa i postępowania administracyjnego
  • Organy administracji publicznej w Polsce i UE
  • Finanse publiczne w Polsce i UE
  • Finanse samorządu terytorialnego
  • Przywództwo i zarządzanie w organizacji publicznej
  • Kontrola zarządcza i audyt w jednostkach publicznych
  • Budżet zadaniowy - nowe publiczne zarządzanie
  • System finansowy ubezpieczeń - ubezpieczenia społeczne
  • Dyscyplina finansów publicznych
  • Rachunkowość budżetowa
  • Public Relations w administracji publicznej
  • Transparentność i jakość w funkcjonowaniu administracji publicznej
  • Sprawozdawczość finansowa samorządu terytorialnego
  • Zamówienia publiczne
  • Fundusze strukturalne i projekty UE w instytucjach administracji publicznej

Wykładowcy 

  • dr Agnieszka Cyburt, adiunkt w Zakładzie Finansów i Rachunkowości. Absolwentka Akademii Ekonomicznej im. K. Adamieckiego w Katowicach, ukończone studia podyplomowe „Audyt wewnętrzny i kontrola zarządcza w jednostkach sektora finansów publicznych” w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie. Kierownik i członek wielu projektów naukowych i dydaktycznych realizowanych w kraju i za granicą. Prowadziła zajęcia na uczelniach zagranicznych, m.in. w ramach udziału w międzynarodowym zespole projektowym, który uzyskał wsparcie z programu Jean Monnet. Współpracowała z NBP w ramach projektów edukacji ekonomicznej. Odbyła staż dydaktyczny w University College London będąc uczestnikiem projektu „Mistrzowie dydaktyki” realizowanego przez Ministerstwo Edukacji i Nauki. Autor i współautor publikacji z zakresu finansów samorządowych. Były pracownik Regionalnej Izby Obrachunkowej i obecny audytor wewnętrzny jednostki sektora finansów publicznych.
  • mgr Teresa Janicka-Michalak - wieloletni praktyk gospodarczy w dziedzinie bankowości i finansów. Absolwentka Wydziału Ekonomii UMCS oraz studiów podyplomowych "Windykacja Należności" i "Menedżersko - Bankowego" w zakresie zarządzania i bankowości Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie. Absolwentka studiów doktoranckich Kolegium Zarządzania i Finansów SGH. Dyplomowany Trener Biznesu Metodologii SET. Ekspert Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój i Programu Operacyjnego Polska Wschodnia. Zdobyta wiedza z zakresu prawidłowości gospodarowania środkami pieniężnymi, przestrzeganiem zasad gospodarki finansowej i zasad rachunkowości, pozwala na wykorzystanie jej w praktyce. Ekspert w zakresie trudnych negocjacji w odzyskiwaniu należności. Posiada bogate doświadczenie w zarządzaniu należnościami sektora bankowego i sektora Skarbu Państwa.
  • dr Piotr Kociubiński - Absolwent Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Jagiellońskiego, na którym również obronił pracę doktorską o temacie „Konstytucyjnoprawna problematyka powojennych przekształceń własnościowych i ich skutków”. Adwokat od 2012 r., członek Izby Adwokackiej w Siedlcach, doktor nauk prawnych, nauczyciel akademicki, adiunkt w Akademii Bialskiej im. Jana Pawła II w Białej Podlaskiej. Specjalizuje się w doradztwie prawnym w zakresie prawa zobowiązań, prawa rzeczowego, prawa administracyjnego oraz prawa konstytucyjnego. Doradzał w szczególności przy emisji obligacji, zawieraniu umów o roboty budowlane, koordynował realizację projektu budowy i uruchomienia biogazowni. Posiada także bogatą praktykę sądową w sprawach gospodarczych, cywilnych, jak i administracyjnych, w tym przed Trybunałem Konstytucyjnym, Sądem Najwyższym i Naczelnym Sądem Administracyjnym. Reprezentował również krajowego inwestora w postępowaniu polubownym w sprawie dotyczącej sporu wynikającego z umowy o roboty budowlane sporządzonej w oparciu o reguły FIDIC.
  • mgr Jolanta Irobi - absolwentka Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie, ukończone studia na kierunku ekonomia. Długoletni pracownik instytucji państwowej zajmującej się kontrolą i nadzorem nad jednostkami samorządu terytorialnego. Posiada praktyczne doświadczenie w zakresie nadzoru nad przestrzeganiem przepisów prawa przez samorządy. Trener szkolący w zakresie gospodarki finansowej jednostek samorządu terytorialnego.
  • dr Liliana Białach - doktor nauk humanistycznych w zakresie nauki o polityce, Wydział Politologii Uniwersytetu Marii Curie –Skłodowskiej, wieloletni funkcjonariusz Służby Celnej oraz Służby Celno-Skarbowej z doświadczeniem na stanowisku kierowniczym. Nauczyciel akademicki. Zainteresowania badawcze: myśl polityczna, administracja, prawo celne, międzynarodowy obrót towarowy.
  • dr Aneta Chrząszcz - kierownik Zakładu Bezpieczeństwa Narodowego Akademii Bialskiej, doktor nauk społecznych, absolwentka Uniwersytetu w Białymstoku (kierunek Prawo), nauczyciel akademicki.
  • prof. dr hab. Marian Podstawka - Kierownik Zakładu Prawa i Finansów SGGW w Warszawie
  • dr Agnieszka Werenowska - praktyk
  • dr Olga Szołno - praktyk
  • dr Piotr Dragan - praktyk, Wójt Gminy Wisznice
  • mgr Maciej Buczyński - praktyk, pracownik samorządowy
  • mgr Michał Romanowski - praktyk, pracownik samorządowy
  • mgr Artur Nitek - praktyk

Koordynator studiów - dr Agnieszka Cyburt (a.cyburt@dyd.akademiabialska.pl)

Organizacja studiów
Czas trwania - 2 semestry
Liczba godzin - 170 godzin wykładów i ćwiczeń
Ilość miejsc - 30
Studia kończą się egzaminem (bez konieczności pisania pracy dyplomowej)!
Rozpoczęcie zajęć - październik 2024 r.

Opłaty za studia 
Czesne - 2200 zł./semestr
Szczegółowe informacje dotyczące zniżki/dofinasowania/rozłożenia czesnego na raty dostępne są w zakładce - zasady rekrutacji

Zasady rekrutacji 
Szczegółowe informacje dotyczące rekrutacji dostępne są w zakładce - zasady rekrutacji
Aplikuj online - Internetowa Rejestracja Kandydatów
Złóż wymagane dokumenty:
- formularz zgłoszenia na studia (wydruk z programu IRK),
- kserokopia dyplomu ukończenia studiów wyższych (oryginał do wglądu),
- dowód osobisty (do wglądu),
- odpis aktu małżeństwa, w przypadku gdy nazwisko na dyplomie i obecnie używane są różne (do wglądu).

flagi.png

Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020 "Uczelnia dostępna dla wszystkich, numer POWR 03.0500-00-A050/20

O projekcie

Ta strona używa plików cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania i możliwości zmiany ustawień w przeglądarce oraz o naszej polityce prywatności. 
Czytaj więcej